Reklámpszichológiai előadások
0.Áttekintés
A "Reklám és pszichológia" c. tárgy szerkezeti felépítése. Az előadások kapcsolódása. Szakirodalmi források. Követelmények.
Frissítve: 2017. március
1. Pszichológia és reklám
Feladatkörök. Kérdések a reklámpszichológiához. Lélektani teher és teendő. Mi a reklámozás lélektani célja? A pszichológiai hatékonyság és mérése. Történeti áttekintés.Lehetőségek kampány előtt és után. Módszertan.Kérdezés, megfigyelés, laboratóriumi mérés. Kísérleti pszichológia. Fókuszcsoportos kutatások. A reklámpszichológia misztikuma. Tudományos alapok. Új: Big Data.
Frissítve 2017. április
2. Társtudományok
Interdiszciplináris tudomány. Társtudományok (Gazdaságpszichológia, Szociálpszichológia, Játékelmélet, Neuromarketing, Hálózatkutatás, Memetika). Kiemelkedő magyar kutatók. Szakirodalmi tájékozódás. Legfontosabb fogalmak.
(Bemutató: A 10.10 paradoxon és lélektani magyarázata)
Frissítve: 2017. április
3. A befolyásolás művészete
A reklámpszichológia céljai. Reklám és manipuláció. Hatásmechanizmusok: AIDA, DAGMAR, ROGERS, AD-FORCE . A verbális manipuláció formái. A manipuláció és szintjei. A "csomagolás" és a kódolt üzenetek. Konnotáció. A reklám két hatáseszköze: az ÜZENET és az ÍGÉRET. Nyílt és rejtett üzenetek. Az ígéretek alakulása a különböző korszakokban. A mágikus ígéret.
Frissítve: 2017. április
4. A tudatosés a tudattalan
Befolyásolás a tudatosság megkerülésével. Közvetlen párbeszéd az aggyal? GBR, EEG és MRI vizsgálatok. Agyi "mintázatok". Az érzelmi központ funkciói. Szubliminális (küszöb alatti) ingerek szerepe. A Vicary kísérlet. A NEUROMARKETING legújabb felfedezései. A PRIMING - az "előfeszítés" jelentősége. Az önző Én, az együttműködő Én, a kreatív Én, stb. előfeszítése.A hajtóerő (drive) tudatalatti fokozása és csökkentése.
Frissítve 2016. febr.
5. A befogadás kapui
Percepció és appercepció. Küszöb alatti észlelés. Az IMPULZUS TÖMEG - a megfizethető figyelem. Szemkamerás percepció kutatás. Az ellenállás szintjei (szenzoros, kognitív, koncepcionális) ellenállások. A vidra effektus. A telítődés, a felhívó jelleg, az információ feldolgozás. Harc az észrevételért: színek, formák, mozgások szerepe az impulzustömeg növeléséért.
Frissítve: 2016. március
6. A figyelem felkeltése
A figyelem természetrajza. A figyelem jelentősége az AIDA elvben. Spontán és szándékos figyelem. A megosztott figyelem. Kiugrás a megszokott ingerkörnyezetből. A figyelem kikényszerítése: felhívó jelleg, meghökkentés, cukiság. Kreativ technikák a figyelem fokozására. A különösség és és blikkfang. Az arányok fontossága. Az öncélú, az extrém és a gerilla figyelemkeltés. A teaser.
Frissítve: 2016. március
7. A kognitív szakasz. AHA - HAHA - HŰHA élmény
A reklámok tartalmának feldolgozása: ELABORÁCIÓ. A feldolgozás változó faktorai: Kódolás, befogadói képességek, környezet... A dekódolás szintjei. A megértéssel járó élmények: Az ÁHÁ élmény. A HAHA élmény és a HŰHA élmény. A kreatív reklámok előnyei és hátrányai. KREATIVITÁS és reklám. Gyakorlati példák a "reklámra fordítás" bemutatására.
Frissítve: 2017. május
8. Az emlékezés és a bevésés
Recall és recognition. Memória szintek és kapacitások. Mnemotechnikai módszerek: memoriter, redundancia csökkentés, konnotáció, narratíva. Az ad-link fogalma. Entrópia és redundancia, hírérték. Az emlékezet-mérés technikái. Recall és recognition: felidézés és felismerés. Kreatív emlékezet serkentők. A szlogen.
Frissítve 2016. április
9. Az attitűdök világa. Disszonanciák
Az attitűdök kialakulása. Irányuk, erősségük, szerkezetük. A fogyasztói attitűdök és a sztereotípiák, előítéletek kapcsolata. Attitűd-mérés. Mind map.
Frissítve: 2015. április
10. Motiváció
A szükségletek, igények, késztetések jelentősége a reklámban. A motívumok rendszere. Külső és belső motiváció. Feszítő és oldó motiváció. Sikerorientáltság és kudarckerülés. A Maslow piramis új szintjei. Új motívumok generálása.
Frissítve: 2016. május
10. Kérdőívek. A motiváció- és attitűdkutatás módszertana
A kérdőíves kutatás módszertana. A motívumok és attitűdök irányának, erejének és szerkezetének mérése. Osgood, Likert és Bogardus skálák. Affinitás- és közelség skálák. A válaszok hitelességének kontrollja. Különleges motívumok feltárása.
Frissítve: 2015. április
11. Imázs, imázstranszfer
Imázs és imázsprofil. Az imázs szerkezete és alakítása. ALÓS, VÉLT és KÍVÁNT imázs. Attribúció, konnotáció, valorizáció. Imázsrombolás. Az imázsprofilok fajtái. A márkaszemélyiség.
Frissítve: 20015. április
12. Hatásmechanizmusok. Érintettség
Az AIDA, a Dagmar, a Rogers, az Ad-force és a LIKE modell, mint a reklámbefolyásolás irányai. Az érintettség, mint bizonytalansági tényező.
Frissítve: 2015. november
13. A reklám hatása a gyerekekre
Gyerekek a közösségi média hálójában. Alkalmazkodási nehézségek és zavarok. Multitasking (a fgyelem megosztásának) hatásai. Életkori sajátosságok és a pszichológiai hatások összefüggései. Hamis Én-kép a közösségi médiában. A "Z" generáció és a digitális világ magánya.
Frissítve: 2015. december